Search This Blog

Friday, June 3, 2011

Kawan atau sahabat?

Hari ini aku nak buat quick update :)

Kawan? Apa itu kawan? Kawan adalah seseorang yang kita baru kenal sama ada kita jumpa di kem motivasi, di gerai2 makan yang asyik2 jumpa mamak yang sama jer, di dalam tren komuter(tu pun kalau tegur la...haha) atau dimana-mana sahaja yang anda tegur. Kawan ini adalah boleh disamakan sperti saudara. Kerana dia juga seorang manusia di muka bumi ini. Walaupun kawan ini diistilahkan saudara yang tidak rapat, kita juga boleh rapat2kan la. Haha. Bukankah kita harus merapatkan hubungan silaturrahim antara sesama manusia?

Sahabat? Apa makna sahabat? Sahabat adalah orang yang kita selalu jumpa. Dengan dia la tempat kita mengadu masalah. Seperti masalah terhadap aweks2/pakwes-2, family or tak puas hati dengan orang lain. Tempoh menjalinkan hubungan sahabat ini adalah selama mana bergantung rapatnya seseorang itu terhadap sahabatnya. Jikalau anda mempunyai sahabat, maka berhati-hatilah dikhuatiri sahabat itu menjadi pisau atau gunting untuk memusnahkan kita. Andai sahabat anda telah melakukan kesilapan besar maafkanlah dia. Kita tidak boleh buat apa kerana benda itu telah pun terjadi. Asalkan dia tidak melakukannya lagi. Berikanlah peluang kedua. Kerana, memaafkan dan memberi peluang kedua terhadap sahabat adalah sikap paling disukai Nabi Muhammad S.A.W. Bukankah kita mahukan sikap seperti Rasulullah?

Anggaplah sebagai sahabat ataupun kawan jika seseorang itu tidak sempurna pada fizikalnya, insya Allah kita akan dirahmati oleh Allah. Anggaplah juga sebagai sahabat sama ada dia adalah roomate atau classmate kita.

Jangan disalahgunakan istilah sahabat jika lelaki dan perempuan bergaul tanpa batasan syariat. Kerana sesungguhnya dalam berdua itu ada yang ketiga. Allah berfirman bermaksud:

"Janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu amat keji dan jalan yang sesat"

Al-Isra' ayat 32


Anda bijak memilih kawan dan sahabat, maka gunakanlah akal dan hati dengan sebaik-baiknya.

No comments:

Post a Comment